Aikuisten liikunnan tuntikuvaukset

HNV järjestää lähes päivittäin – perjantaita ja lauantaita lukuunottamatta – monipuolista jumppaa eri puolilla Tamperetta. Tule rohkeasti kokeilemaan ja löydä juuri sinulle parhaiten sopiva tunti!

Tanssilliset tunnit

Tanssillisilla tunneilla liikutaan ja hikoillaan rennosti musiikin tahdissa. Jumpilta löytyy erilaisia tyylejä ja vaihtuvia ohjelmia. Asiantuntevat ohjaajat vetävät näitä tunteja, joilla ei tarvita jumppamattoa tai -välineitä. Kokeile vaikka kaikkia ja löydä oma suosikkisi laadukkaasta valikoimasta.

TanssiTiistai – TanssiTiistai jatkaa ohjelmistossa. Tunti pitää sisällään monipuolista tanssillista ohjelmaa.

Nia-tanssi – Hybridilaji, joka yhdistelee useita eri tanssityylejä sekä taekwondoa, aikidoa ja tai-chitä. Mukana on myös joogaa ja kehonhuoltotekniikoita (aleksander- ja feldenkreis-tekniikat).

Nia-tuntien koreografiat on huolellisesti suunniteltu niin, että kehon kaikki nivelet saavat liikettä. Nia-tanssi on tietoista liikettä, kuten jooga, mutta se on myös vauhdikasta, jopa riehakasta! Liikkeet tehdään itselle sopivalla intensiteetillä, joten halutessasi saat hien pintaan ja sykkeen nousemaan, tai voit tanssia kevyemmin, pienin askelin. Koreografiat koostuvat lyhyistä liikesarjoista, joten voit kokea tanssin ja onnistumisen riemua jo ensimmäisellä Nia-tunnilla. Yhtä rutiinia toistetaan vähintään 4 viikkoa, niin että se tulee tutuksi, jolloin voidaan alkaa hiomaan liiketekniikkaa ja ilmaisua. Nia-tunneilla ei kuitenkaan tarvitse välittää, oppiiko askeleet oikein. Omat versiot, oma tyyli ja oma tahti on sallittua. Tärkeintä on, että liikkeet tuntuvat hyvältä.

Nia-tanssia tanssitaan paljain jaloin, jotta myös jalkaterä kehittyy, mutta jos tarvitset kengät esim. luupiikin takia, käytä joustavia jalkineita, joissa varpaat ja jalkaterä pääsevät liikkumaan mahdollisimman paljon, ja kokeile tanssia ainakin osa tunnista, aluksi vaikka vain viisi minuuttia paljain jaloin!

Lihaskuntotunnit

Lihaskuntotunneilla lähennät, loitonnat ja litistät. Tunneista löytyy erilaisia vaihtoehtoja, kun haluat saada koko kropan lihakset töihin. Osassa tunneista käytetään välineitä, osassa puolestaan tehdään töitä kehon omaa painoa hyödyntäen. Tehokkuutta voikin hyvin säädellä itse.

Body – Tehokas treenitunti alkaa reippaalla askellusosuudella musiikin tahdissa. Tunnilla tehdään lihaskuntoliikkeitä erilaisilla välineillä (käsipainot ja kuminauhat) ja kehon omaa painoa käyttäen. Rasitusta voi säädellä vaihtelemalla toistojen määrää. Tunnin lopuksi venytellään.

Muokkaus – Lihaskuntopainotteinen tunti. Jumppa alkaa helpolla alkulämmittelyllä, jota seuraavat monipuoliset lihaskuntoliikkeet. Liikkeissä käytetään vastuksena lähinnä kehon omaa painoa. Jumppa loppuu palauttaviin venyttelyihin.

Kehonhuoltotunnit

Kehonhuoltotunneilta löytyy jokaiselle jotain. Pyrimme tarjoamaan monipuolisia jumppaelämyksiä eri-ikäisille ja eri elämäntilanteessa oleville liikkujille. Näistä tunneista löydät varmasti itsellesi sopivan tunnin, ja se löytyy ainoastaan kokeilemalla. Tule rohkeasti mukaan nauttimaan liikunnan ilosta!

Jooga – Maanantai-illan harjoitus on perinteistä hathajoogaa, jossa tehdään asanoita (eli jooga-asentoja) rauhallisesti keskittyen ja kehon tuntemuksia tarkkaillen. Tunti sopii melkein kaikille, mutta ei raskaana oleville. Voit itse säädellä, kuinka voimakkaasti harjoituksen teet. Harjoitukseen kuuluu lyhyt alkumeditaatio, lämmittelyosuus, vaihtuvia asanoita ja perusteellinen syvärentoutus.

Pilates – Pilates-harjoitteilla vahvistetaan keskivartalon syviä lihaksia keskittyen oikeaan hengitys- ja suoritustekniikkaan. Liikkeet voivat vaatia aluksi hieman harjoittelua tuntuakseen, mutta ovat vaivan arvoisia.

Venyttely 30′ – Puolen tunnin ohjattu venyttely.

Vesijumppa

Vesijumppa on loistava vaihtoehto perinteisille salijumpille. Huomaathan, että HNV:n vesiliikuntaan ilmoittaudutaan erikseen.

Hydrobic – Tehokasta vesiliikuntaa, joka sopii kaikenikäisille ja -kokoisille. Tunnit ovat rakenteeltaan ja liikkeiltään aerobicin omaisia.